fredag 21 oktober 2022

Fyndat på secondhand och höststädat i trädgården!

Screenshot_20221021-103301_InstagramImage[4]Hejsan Heart-6a00e5503379c68834015435005af1970c-500wi kopiera[6][9]

Nu är jag tillbaka här igen med ett inlägg. clin-oeil

Förra veckan började Tony jobba efter sin sjukskrivning så nu är vi tillbaka i vardagen igen och dagarna har gått så fort.

((3cdc696af6612c2b5204ed01365ab71ce19e7d8ffaa34647

I onsdags bestämde vi oss för att åka iväg till Kristianstad för att handla så när Tony kom hem från arbetet drack vi lite kaffe innan vi begav oss iväg. Det blev först ett besök på Erikshjälpen där vi fyndade lite grejer. Jag hittade ett par små vaser, en väska, ett överkast till min säng och 2 ljusstakar som jag tyckte var lite söta, egentligen är det inte den stilen som jag brukar ha på prydnadssaker men jag tyckte ändå dom var så fina så dom fick hänga med hem. Utöver detta handlade jag några böcker samt frimärken som jag skall sälja på Tradera. När vi var klara på Erikshjälpen handlade vi några matvaror på Lidl och Willys innan det var dags för hemfärd.

Nedan: En bild på ljusstakarna som jag köpte.

Till bloggen 2

När vi var nästan klara att betala fick Tony ett telefonsamtal och medan han pratade i telefon kollade jag runt lite bland möblerna och då såg jag en hylla med exakt likadana glasdörrar som vi har i vår bokhylla. Hyllan bestod av en överdel med glasdörrarna samt en nederdel med vanliga skåpsdörrar, men vi behövde ju egentligen bara glasdörrarna så vi fick leta upp en försäljare och fråga om vi bara kunde köpa överdelen och det gick bra. Först ville han bara sälja hela hyllan men då talade vi om för honom att det var ju dumt att köpa nederdelen och sedan behöva köra och slänga den direkt. Det måste ju vara bättre att dom kan sälja den till någon annan istället. Efter lite diskussion så gick han i alla fall med på att vi köpte bara överdelen.

Jag har nog inte skrivit här om varför vi behövde en ny glasdörr till vår bokhylla men det hände ett missöde den 13 mars när jag skulle hjälpa Tony att flytta vår bokhylla. Så här skrev jag på Facebook då: “Nu är hyllan på plats, men det saknas en lucka. Jag skulle vara duktig och hjälpa till med att flytta hyllan men fick hela luckan i huvudet, så nu har en stor bula och kommer väl att få ett rejält blåmärke på ena kinden.”

Ja, det blev ett stort blåmärke och det tog flera månader innan det hade bleknat helt, men jag hade ändå tur att jag inte skar mig på allt glas som gick sönder. Det hade varit värre för då vet jag inte hur det hade gått eftersom jag äter blodförtunnande medicin och när det väl börjar blöda så är det verkligen jättesvårt att få stopp på blödningen.

Nedan följer en bild på hur hyllan såg ut när dörren saknades och en bild på hur jag såg ut ca 10 dagar efter att jag fått luckan över mig.

275778158_10158470420186129_1218203232283172487_n276057830_10158485215836129_4652935782389913228_n

När vi vaknade igår var det vitt på marken så nu har vi haft vår första frostnatt här och vi bestämde oss för att gräva upp dahliorna. Tony fixade detta igår och sedan tog han in knölarna som nu skall torka ordentligt. Han tog även in lite andra blommor för vinterförvaring. Nu är det bara några få blommor kvar ute som vi ska ta in idag, sedan är trädgården i stort sett förberedd inför vintern. Löven som ligger i trädgården får ligga kvar eftersom de skyddar gräsmattan och växterna, de ger ju näring till jorden så vi låter dom ligga kvar och sedan kan vi räfsa upp det som inte multnat bort när vårsolen kommer fram i stället. Man kan också “mulcha löven”, se nedan vad Bosse Rappne som driver Ulriksdals slottsträdgård säger om detta:

– Mulcha löven. Kör över dem med gräsklipparen så blir det mindre bitar och låt dem ligga kvar. Då kan mikrolivet i jorden, maskar o andra djur, dra ner bitarna i gräsmattan. De bryts ner, blir ny jord och du har jordförbättrat och gödslat på samma gång, säger Bosse Rappne och tillägger:

– Regnar det blir det som en brun sörja. Kan se märkligt ut men bara på en vecka, tio dagar försvinner det när mikrolivet drar ner det i jorden.

Till bloggen 1

Under tiden som Tony fixade ute med växterna städade jag undan lite inomhus och nu känns det som att det mesta är ordnat så vi kan koppla av och ta det lite lugnare i helgen.

((3cdc696af6612c2b5204ed01365ab71ce19e7d8ffaa34647

Idag blev det en glädjens dag när jag fick höra att Sverigedemokraterna inte längre skall styra i vår kommun som SD har sett som sitt “skyltfönster”. Det här lär väl höras över hela landet och många av SDs anhängare kommer nog att gå i taket och nätet kommer säkert att överbelastas av mycket hat. Det borde också få Ulf Kristersson att darra rejält på manschetten för detta visar ju att det inte blir lätt att regera tillsammans med det bruna partiet, inte ens på kommunal nivå.

9e4adf1ee10024fc

((bonne_journee

    glitterfy7112422T996B81[5]713473528

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar